de dienst: Energieadvies met scan De energiecoaches/buurtbegeleiders komen in actie na een aanvraag van een bewoner. Het Leimuiden Duurzaam Secretariaat coördineert de inzet en maakt afspraken waarna de coach langs gaat bij de bewoner. Tijdens een gesprek van ongeveer 1½ tot 2 uur komen een groot aantal zaken aan de orde. Na kennismaking is de ter voorbereiding van het gesprek gevraagde jaarafrekening de basis voor een analyse van het huidige energie gebruik van gas en stroom. In het verslag wordt een vergelijking met andere gelijksoortige woningen en/of huishoudens gemaakt. Ingegaan wordt op verschillende soorten energiecontracten en leveranciers. Gewezen wordt op de coöperatieve energieleveranciers zoals bijv. Om-Energie. De energiecoach loopt samen met de bewoner(s) de voorzijde van de 24-TIPS-kaart door met de bewoner(s) voor het zoeken naar de kleine energiebesparingen. Vervolgens wordt het binnenklimaat gemeten met een klimaatmeter voor een indruk van de huidige ventilatie en de CO2 en luchtvochtigheid. Vervolgens loopt de coach samen met de bewoner(s) door de woning en geeft praktische tips die zonder of met kleine investeringen kunnen worden uitgevoerd. Het isolatie niveau wordt zo goed mogelijk onderzocht, als koud genoeg, met een infrarood warmtescan. Als nodig wordt geadviseerd gebruik te maken van de isolatie adviseur (kosteloos en vrijblijvend) waarmee er (prijs)afspraken zijn gemaakt. Vervolgens wordt nagegaan hoe nu de verwarming en warm watervoorziening plaatsvindt. De Cv-ketel wordt beoordeeld qua leeftijd & instelling waarbij de mogelijkheden voor eenvoudige verbeteringen worden besproken. Het huidige warmteafgiftesysteem wordt doorgesproken: hoge temperatuur versus lage temperatuur verwarming, de mogelijkheid om een ‘lagere’ Cv-ketel temperatuur eens te proberen etc. Aandacht hoe het bestaande warmteafgifte systeem (convectoren, radiatoren, airco’s, vloerverwarming etc.) het gebruik van ‘gas’ (op termijn) te stoppen, ineens of in stappen. Vervolgens is aandachtspunt het gaan ‘plannen’ d.w.z. het ontwikkelen van een stappenplan “eigen energievoorziening in de woning”. Als eerste zo maximaal mogelijk besparen, want dat wat je niet gebruikt hoef je niet te kopen of zelf op te wekken. De volgende stap is het formuleren van mogelijkheden tot eigen stroomopwekking bijvoorbeeld zonnepanelen of samen stroom opwekken via LD. Daarna de mogelijkheden van een warmtebron evt. met koeling en noodzakelijke aanpassing van het warmteafgiftesysteem. Belangrijk punt is het bespreken van een investering versus de huidige energiekosten de komende 20 jaar en het doornemen van alle subsidie- en financieringsmogelijkheden. De energiecoach maakt afrondend in de week na het gesprek een rapportage. Zo mogelijk vindt hierna een afrondend gesprek plaats over het aangereikte verslag. In dit afsluitende gesprek introduceert de coach het mogelijk gebruik van het Hoom/EnergieID-dossier (gratis). Met behulp van het Hoomdossier/EnergieID-dossier kunnen woning gegevens elektronisch worden vastgelegd. Zo gewenst kan er worden geassisteerd in de installatie en het gebruik van het Hoomdossier en EnergieID dossier. In het afrondende vervolggesprek wordt op basis van de rapportage gekozen voor een vervolg aanpak van de zgn. bewonersreis in de energie transitie. Zo leren bewoners hoe ze energie kunnen besparen aan de hand van allerlei praktische tips, krijgen ze inzicht in hun isolatie situatie, hun mogelijkheden om hun stroomvoorziening te optimaliseren en (wellicht op termijn) hun warmte/koeling behoefte anders in te richten.