COMFORT
stiller
VOORDEEL
lagere jaarkosten vervoer
DUURZAAM
minder CO2
Wat is de mobliteits toekomst rond om ons
heen?
Wandelen in meer groen, dorpsvervoer met
kleine deelauto’s. elektrische steps,
elektrische fietsen, trambaan van Schiphol
tot Alphen aan den Rijn? Als u het weet dan
komt u de goede kanten van deze
vernieuwingen op comfort en prijs, ons
helpen realiseren.
DORPSVERVOER
Wat vindt u van deze ‘boodschappen’ auto?
In elke buurt zo’n klein ding om in de regio
‘boodschappen’ te doen. Geen eigen
aanschaf, u huurt naar gebruik.
De Citroën Ami – 100% ëlectric haakt in op
het dagelijkse leven in dorp en stad in de
nabije toekomst, vervoer elektrisch
aangedreven, geen eigen auto’s maar
vervoer naar behoefte. Citroën komt met een
disruptieve strategie door een elektrische
mobiliteitsoplossing aan te bieden tegen
ongekende prijzen ( 7.000 euro! aanschaf).
Zelfrijdend rondrij busje
Heeft u nog minder haast maar wilt u wel
naar het Dorpsplein, kruidenier, supermarkt
of zo, dan zou een rondrijdend buurtbusje
handig zijn. Regelmatig rondrijdend, lage
instapprijs, plezierig hoor!
Deelauto’s
Heeft u door dat ‘thuiswerken’ begrepen
dat er wel heel wat auto’s voor de deur
staan. Zou een deelauto een oplossing
kunnen zijn? U kunt er net zover meerijden
als u wilt, wel elektrisch en u betaald per
verreden kilometer. Zo spaar je op je eigen
mobiliteit zonder iets aan ‘comfort’ te
missen.
Laadpalen
Elke woning heeft soms een parkeerplaats
voor de woning maar in veel gevallen wordt
geparkeerd door de bewoner(s) op een nabij
gelegen parkeerplaatsje. Op deze plaatsen
zou een aansluit-mogelijkheid moeten zijn
voor de eigen elektrische auto. Liefst
aangesloten op een gemeenschappelijke
stroomvoorziening vanuit de
dorpscooperatie Leimuiden Duurzaam.
Nagegaan moet worden wat hier
noodzakelijk is en wat hier collectief mogelijk
is.
Parkeerdaken
Op de parkeerplaatsen zonnedaken
aanleggen door Leimuiden Duurzaam
verzekert de bewoner van een goed geprijsd
aanbod van energie. Bent u lid van de
cooperatie dan zou het uw eigen stroom
participatie deel kunnen zijn.
Een lokale energie ‘ buffering’
Het ‘nadeel’ van het opwekken van energie
bijvoorbeeld met zonne parkeerdaken is dat
de energie gemaakt’ wordt op een ander
moment dan dat het meestal ‘nodig’ is.
Tijdelijke opslag biedt hier uitkomst.
V2G (Vehicle-to-grid)
Vehicle-to-grid-technologie maakt het
mogelijk dat elektrische voertuigen niet
alleen in staat zijn om energie van het
elektriciteitsnet af te nemen, maar ook om
energie aan het elektriciteitsnet terug te
leveren. Bovendien wordt het mogelijk om
het tijdstip van elektriciteitslevering aan
elektrische auto’s te sturen.
V2G-technologie maakt het mogelijk dat de
batterij van een elektrisch voertuig (tijdelijk)
als buffercapaciteit in het netwerk kan
functioneren en zo (lokale) piekbelastingen
in het netwerk kan opvangen. Deze
buffercapaciteit kan enerzijds aangewend
worden om stroom naar andere voertuigen
te sturen (in het lokale netwerk) die eerder
opgeladen moeten zijn; anderzijds kan deze
buffercapaciteit benut worden om een
overschot aan energie op te slaan als er meer
energie wordt opgewekt dan wordt
gevraagd (zon overdag, wind ’s nachts) en
deze op een later moment wordt terug
geleverd.
De toepassing van de V2G-technologie
maakt het ook mogelijk om nieuwe
businessmodellen voor het gebruik van
elektrische voertuigen en de hiervoor
noodzakelijke energie te ontwikkelen, en de
betaalbaarheid van elektrisch vervoer te
verbeteren. Hierbij kan men denken aan
energie-abonnementen waarbij ook
teruglevering aan het netwerk wordt
meegenomen en een prijsvoordeel voor de
gebruiker kan worden doorberekend